Perkataan 'bir' tidak dibenarkan.

Assalamualaikum...


Kecoh sejak kebelakangan ni pasal isu 'bir halal' yang dikilang dan diimport dari negara Islam di Timur Tengah. Minuman ni dikatakan jadi kegemaran orang ramai sejak setahun yang lalu sebab dianggap halal.
Setelah di buat kajian Jabatan Kimia, didapati minuman tersebut mengandungi 0.5% alkohol sedangkan Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan kandungan alkohol dalam makanan serta minuman yang dibenarkan syariat Islam ialah  tidak melebihi 0.01 peratus.


baru-baru ini, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata,  
“Tidak timbul isu halal atau tidak kerana selama ini pun kita maklumkan, mana-mana produk makanan tidak diberi sijil halal diragui. Kita juga sudah putuskan tidak membenarkan penggunaan perkataan bir kerana ia merujuk kepada sesuatu yang haram walaupun tertera perkataan halal,”


Mana-mana produk yang tidak memiliki logo halal dari jakim, maka diragui kesahihannya!


Kesimpulannya, kita sendiri ni.. kenalah hati-hati dalam memilih makanan atau minuman. Takkan la kita main beli je. tengok dulu logo halal dan ramuan dia. Kan da banyak kali di bagitau, tak tahu lagi ke?! *konon marah*
 Kalau ragu-ragu, tak payah beli.. aku pun tak pernah beli dan minum minuman tu.. korang pernah minum ke?

p/s : kenapalah.. dah lama minuman ni keluar, baru sekarang nak dikaji.. tu pun kena tunggu aduan dulu, manusia selalu pandang remeh hal ni..





22 KOMEN BERKOTAK BULAT:

Cik Azizah said...

nmpk perkataan bir tu samada halal ke haram baik tak payah minum terus kan!
dasyat la sekarang ni..hish2

kotak bulat said...

betul.. meragukan..

ArulchelseA said...

PM pernaj minum ke...kih kih kih...

Aisyah Aina said...

tu la....sekarang baru nak kaji...orang yang dah minum tu tak tau yang selama ni dia minum benda haram...tapi kalau dah nama pun bir...halal ke haram ke baik tak payah minum langsung kan :D

Sufri Dan Yasmin said...

huhu... hang pernah minum kn???

Sufri said...

huhu.. hang pernah minum kn???

kotak bulat said...

Aisyah Aina : tol.. botol dy pun da mcm bir tol.. ish..

kotak bulat said...

Sufri Dan Yasmin : komen gak ko ye kt blog cntik ak.. hahahah.. jeles ke pe? :P

Areliff said...

terjah jap...ehh ape kene mengene bir dgn gambar PM tu..PM pegang bir ke tu hik3...:P

kotak bulat said...

Areliff: hehehe... gambr ni pling byk keluar bile cri kt google. :)

Syuxer said...

cam biasa..tunggu ada orang mati atau wat aduan(itupun dah siap orang pom pam pom pam banyak2 kali)..baru ada tindakan heheh..protokol err cam err haram errr jadah la hahaahha

bungaitucantik said...

abez nk panggil ape? td aku tgok jer customer islam bli carlsberg bertin2..huh..

kotak bulat said...

ko tak mrh dy? hahahha.. :P

saiazuan said...

hmm.. abis klu da trminum xpe la kan?

kotak bulat said...

saiazuan : terminum xpela.. tp lau da tau ni, jgn la minum lg :)

tia @ Ini Kisah Tia said...

dah namanya bir ..

HaNa Hani said...

dasyt toi la skrg
seng2 minum air masak je
ckup
^_^

kotak bulat said...

tia @ Ini Kisah Tia : tol tu...

HaNa Hani: hehehe..air msak da tentu2 murah kan..

Sufri Dan Yasmin said...

aku x da pon ckp cntik... tp ok la gak.. hahaha....

kotak bulat said...

Sufri Dan Yasmin: hehehe...cantik ngan blh than tu lebih kurg je :P

Ina said...

masa akak singgah makan kat satu kedai di perlis ari tu,ada juga la nampak botol air yg macam kat atas tu..banyak dok susun kat atas meja.Bila tanya air apa,orang kedai tu cakap air buah.Dari negara mana akak pun dah x ingat...tapi tak cuba la ..sebab tgk botol tu serupa botol arak...

kotak bulat said...

Ina : benda meragukan.. baik jauhkan kak..

Post a Comment