Resepi Ramadhan Puding Karamel

Assalamualaikum.. hari ni aku nak kongsi lagi resepi dessert yang aku buat untuk berbuka hari ni, iaitu Puding karamel..
aku suka buat yang senang dan cepat siap sebab aku malas sungguh nak buat makanan yang rumit..hahhaha...
(confirm kena di reject buat menantu)

Bahan-bahan 
- 1 tin susu cair
- 5 sudu gula
- 3 biji telur + 2 biji kuning telur
- 2/3 titik esen vanilla

(karamel)
- 5 sudu gula
- 2 sudu air

Cara-cara :
Buat karamel 
- Masukkan gula ke dalam kuali dan satu sudu air, gaul sehingga keperangan. 
- Lepas tu tambah lagi satu sudu air. Bila gula dah cair dan keperangan, masukkan ke dalam loyang dan ketepikan.

seterusnya,
- masukkan telur ke dalam mangkuk, sambil mengacau tu masukkan gula sedikit demi sedikit. (kacau dengan perlahan)
- Dalam periuk lain, masukkan susu dan esen vanila. panaskan tapi jangan sampai mendidih.
- Masukkan susu yang dah dipanaskan ke dalam mangkuk telur. Kacau sehingga sebati ok.
- Akhir sekali masukkan adunan tadi ke dalam loyang berisi karamel.
-Tutupkan loyang dengan 2 lapis aluminium foil. Kukus dengan api sederhana selama 30 minit
- Bila da masak, jangan terus dibukak..biarkan 10 minit ye..

kalau makan masa sejuk lagi sedap! hehehe... senang tak nak buat? jadi bolehlah buat untuk hidangan berbuka nanti sebab yang dijual kat bazar ramadhan tak sedap.. ikut resepi aku lagi sedap..hahaha..
ish! Jangan riak!

p/s : Sambungan kisah cinta dalam diam akan disambung malam nanti ye.. tunggu tau..

29 KOMEN BERKOTAK BULAT:

ainaa said...

haritu gtau ibu nak buat castard berkuah KB. tapi kena merah pulak. T.T tp tape, lenkali boleh buat.keke

diana said...

pandai masak rupanya...:)

faridahnazurah said...

sedapnya.. adoi.. lapaq

iMBobo said...

ni fav iMBobo ni!! pernah makan sampai termuntah masa kcik dulu hehe

iMBobo said...

ni fav iMBobo ni!! pernah makan sampai termuntah masa kcik dulu hehe

sleeping_maniac90 said...

hahaha..
puding karamel sdp woooo!!!..
terliur la plak..
ngeh3

muhamad hanif said...

makan sejuk2 mesti sedapkan..


lallalalalala..

EYFAalias said...

perghh. lazat!

Unna said...

KB, buat banyak banyak then jual. haha kompem lakuuuu. :D

lisa min said...

kegemaran saya! dulu tak pandai buat. pandai makan je. sekarang sbb dah obses sgt, so bru trhegeh hegeh buat sndiri. memang best!

Wanie said...

wanie baru makan ni sebelum pusa ritu..:) agak manis la..

Acik said...

yg jual kat bazaar tu mahal dan x cukuup lemak ler ...

kotak bulat said...

ainaa : puasa sebulan..ehehe..takpe2..nti buat tau..

diana : pandai masak? wahh..jauh lagi tu..

faridahnazurah: boleh try buat..hehehe..sng je ni..

iMBobo: mak ai.. awat sampai termuntah?

sleeping_maniac90 : lap air liur tu..hahhaha

muhamad hanif: tol...lgi sejuk, lgi nyummy!


Unna: hahaha..unna la kne beli semua nak?

lisa min: dulu kb nak cri susah.. tu yg wat sndiri

Wanie: hehehe..kalau tak nak manis sgt pun boleh.. :)

Bro ahmad said...

sedapnya kb hmm..rasa nak makan je ni..terliur dah nih..p

cik pip said...

peh mcm sedap..nak buat ni~~

Fad said...

nak try wat tapi akk pemalas kalau bab masak2..cukupla sekadar msk tuk suami..tu pun bukan hari2..hoho

bungaitucantik said...

sejak biler lar ko ske buat bnde2 neh..

aRa ❤ aFiq™ said...

rjin nye cik kb masak skunk.. ta bg kt jiran2 ka 2?? hoho

Abang Stalker said...

senangnya! :) thanks KB bg ramuan yg plg senang nk dpt.

mcm thu2 je abg mmg nk bt puding. :) sbb gf nk mkn puding.hehe

anismelon said...

wah..leh kawin dah nie..heeee..

Khairil said...

ada tak lagi puding tu?...dah habis?...hehe

SoLy SoLicious said...

ololo~ anta sini sikit!! nak jugak!!...heeee

acadbobo said...

wah sedap nye..wat kan satu..

Pak Pis said...

Nasib baik hamba membaca entri ini diwaktu malam...

argghhh Lazat sungguh camel itu huh??

asnizaziz said...

sedapnya, silalah jadi kakak angkat saya..huhu ^^

Pak Pis said...

asnizaziz

ayat dia memang terbaik

♥ Cik Nur Elyana ♥ said...

wa,,,look nice...delicious..nnti ada masa nk try..hehe..ntah la bila nie

msredcheesecake said...

kb, buka semlm makan karamel ni.beli bukan buat sendiri.benda senang macam ni pon malas nak buat...msred malu nak mengaku...hheee

kocix! said...

aq amik ye resepi nih..
nak try..
da lme tringin nk wat

meksih..
slamat bpose.

Post a Comment