Kenapa hidung kembang bila dipuji?

Assalamualaikum..

" Eh, aku tengok kau ni makin cantik lah sekarang.. "
" Yeke? hihihi...biasa je lah,mana ada cantik.. " tersipu-sipu
" Haa.. kembang hidung tu bila kena puji "

Kenapa bila dipuji, sering dikaitkan dengan hidung? kenapa tak telinga?
"haa..kembanglah telinga tu kena puji..." *tak pernah dengar ayat ni*
Korang mesti nak tahu sebabnya kan.. meh aku bagitau..

Bila kena puji, bibir kita secara automatik nak mengukirkan senyuman sampai ke telinga tapi kita pulak takut nak senyum sampai ke telinga sebab nanti dikata suka sangat bila dipuji kan.. Jadi kita cuba menahan riak muka kita dari tersenyum dengan selebar-lebarnya.. betul tak?
Bila kita menahan bibir kita dari tersenyum, otot-otot muka mula mengalihkan respon itu kepada organ yang berhampiran dengan bibir iaitu Hidung! otak mengeluarkan arahan menyuruh hidung kita tersenyum.. tapi hidung tak boleh senyum, sebab tu dia kembang je.. hahahah...

Ni aku nak cerita hal lain pulak...
Semalam sebelum aku tidur, aku teringin makan nasi lemak tapi takut bila bangun tidur nanti terlupa, jadi aku buat nota khas untuk parent aku..

Tak nampak? aku tulis..
Suruh baba belikan nasi lemak tau,
nak makan. Yang kat depan hospital tu..
                 sekian,
                        Anakmu yang comel
Jadi aku dapat lah makan nasi lemak harini.. hihi.. tengah best aku makan, bapak aku datang.. dia kata..
"Ada ke kau tulis nota kat atas kad kahwin orang ni.. Nanti nak guna tau tak sampul ni.."
reaksi aku.. sengih je la..haha.. *padan muka aku*


kesimpulan.. jangan seberangan main capai je untuk tulis note yang panjang-panjang ye.. pastikan tu betul-betul kertas.


p/s : janganlah korang percaya sangat teori saintifik yang aku tulis tu tau, aku ni pelajar mekanikal..bukan pelajar sains tau..

29 KOMEN BERKOTAK BULAT:

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

erm..lau dipuju (yerke), tutp idung..

tu xpasti kembg ke x..hakhak..

~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~ said...

haha teori yang bagus


tapi


apa jadi kalau kita tahan *picit* hidung tu?


otot mengalir respon to mata? =D mata lak kembang?


haaaa

kotak bulat said...

@nuyui a.k.a miss NUSHA hahah..try la.. tgk kt ne lak yg bg respon..

@ ~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~ hahah..kalau taknak mata kembang,biarkan aje hidung tu kembang

syira said...

tu la
pelik juga bila pelajar sains ni baca statement tuh..hehe =)

EiZaRaZiErYa said...

ahahhaahah~
▂ ▃ ▅ ▆ 100%
─▀██▀───▀██▀─▀██──██─▀██▀▀ ▀─
──██─────██───██▄█▀───██▄█───
──██─────██───██▀█▄───██▀█───
─▄██▄▄█─▄██▄─▄██──██─▄██▄▄ ▄
teori yang best~ wink3 >_<

yatie Awang said...

tapikan KB kalau kita senyum memang hidung jadi kembang, cuba senyum cuba senyum...aaaa....betul tak..haha

Afikah Aziz said...

best gak tang telinga kembang hak3x..haihhh kn dh kne marah tulis nota kt ctu hehe ;p

kokser kokdam said...

hahaha


idong xley senyum.. so dia kembang kempis la..

buleh wat modal main ngan budak2 neh

zie_ira said...

ahaha,boleyh ea cm tuh,, huhu

selendang merah said...

hehehe..betul tu nape kembang?? kalau tak kembang mcm mana lak??
eheheheh..

►AdamXis◄ said...

assalam...hahaha.camtuu rupanya.tak tau lak response teralih2 camtuu...

GaRy™ said...

hahahahaha.... ada lak teori pasal tu yer~.. hahahaha....

apik pehe said...

hahaha...main amik jer..pastu terus tulis..hahaha

eyno amar said...

sengal.....

aRa ❤ aFiq™ said...

haha.. smpul 2 t na gne uat pa g?? ltk kad kawen KB ka?? =P

myhatiku said...

kalo hidung kuncup tak bleh bnafas pulak..haha..tanpe rase besalah kotak bulat menconteng ye..:D

Roza Ami Nanomiya said...

kalau dipuji perlukan nafas yg banyak jadi hidung mengembang

Amiirah-Cassan said...

WAKAKA, part surat tuh lawak ahh kb . hihihih

Nor-Fakhry-Norzilan said...

Hahaha , BEST ! ,
suka yg last skali ~ .
haha , ade ke tulis kat kad kawin , kakakaka

Syuxer said...

kalau orang puji saya..saya senyum..kalu nak tahan gak,saya wat2 muka cam marah je kiranya cam serius la heheh untuk cover..heeheh

Khairil said...

wah..main tinggal mesej saja...kenapa tak sms saja ayah awak tu?...hehe saya senyum sampai terkembang hidung ni....

sha my heart said...

haha~ kembang hidung, bangga la.. sebab dekat dgn mulut.. =D

lain kali tulis kat dinding.. haha~

bungaitucantik said...

dear nazihan yg comey aku rossyana yg cute..muahahaha :P

munirah said...

haha..bertambah comel dah sampul kad kawin tu..

Mrs. Farhan said...

HAAhahahah. Comel lah kotak bulat ni. =P

msredcheesecake said...

kotak bulat...miss ke mr?hheee...

msred percaya teori idug tu...mcm munasabah jer...hehr...

kotak bulat said...

@msredcheesecake miss.. heheh

Nour Akmal said...

teori yg blh bt org tergelak ni..huhuhu

ArulchelseA said...

mk cik memang idung kemang je bila kena puji...kih kih.. tu pk cik malas nk puji2 tu..nnt tk jejak tanah plak.. :P

Post a Comment