Tips tingkatkan komen!

Assalamualaikum...
Adakah entri anda kelihatan suram tanpa komen?
Adakah anda hairan follower banyak tapi komen sikit?
Cemburu tengok entri orang lain banyak komen?
Haa..disinilah ada jalan penyelesaiannya! dapatkan segera produk terbaru dari kotak bulat!
hahaha...dah macam iklan lah pulak entri aku ni.. janganlah marah ok..
Aku nak kongsikan tips yang aku gunakan selama aku blogging ni.. err..taknak lah dengar suara-suara sumbang kata..
"Kau ni gila ke apa nak bagi tips.. tak layak ok!"
Tips aku ni untuk yang ada masalah macam 'iklan' aku kat atas tu, yang takde masalah ni..abaikan je ye.

1. Jadikan blog mesra pengomen.
Haa..ni basic! kalau korang tak ubah, jangan tanya kenapa orang jarang komen tau..hehehe..
Betulkan setting comment korang.. Pastikan ianya tiada word verification for comments.
Tak tahu macam mane nak buang?
dashboard > setting > comments > Show word verification for comments? > NO
2. Jenis tulisan
Aku tengok ramai gak yang abaikan benda ni. Kenapa benda ni penting? bila tulisan yang korang guna bersambung atau pelik, ditambah pulak warna yang tak sesuai dengan background.. aku sendiri malas nak baca entri tu, bila aku tak baca, macam mana aku nak komen.. betul tak? hahahha...

3. Jangan copy paste bulat-bulat.
Aku perasan ada sesetengah blog suka copy paste je, tak kisahlah dari entri blog lain atau dari berita online. Ada yang baik sebab linkkan ke sumber asal. tapi aku malas nak komen sebab dah pernah baca atau bosan! Nak copy idea tu memang boleh, tapi janganlah bulat-bulat.. ubah ikut kretivitian sendiri ye..

4. persoalan
wujudkan persoalan pada akhir entri korang, sebab ada pembaca nak komen tapi tak tahu nak komen apa.. hahaha... *aku lah tu* Jadi bila ada soalan, pembaca akan menjawab soalan tu..

5. Rajin
Selalulah tinggalkan komen kat entri orang lain.. ni paling mudahlah aku rasa..hahaha..tak percaya? cuba tinggalkan komen kat entri aku ni..tengok aku komen korang tak? mesti punya..hahahah...

Aku bagi 5 je ye.. sebab memang 5 ni yang aku amalkan.. ada banyak lagi tips sebenarnya, tapi macam yang aku cakap tadi..aku bagi tips yang aku amalkan sahaja... sekian..

p/s: durian terlalu banyak..aku dah tak larat nak makan..

54 KOMEN BERKOTAK BULAT:

Ezad Skytech said...

haha... nice entri KB... mesti ada yang sentap bila baca entri ni.. heee~

Unknown said...

Tips yang berguna. No.3 tu memang betul tak suka baca entry mcm tu. boring.

K said...

ok, taknak tinggal komen..

eh eh, tertekan publish :P

EiZaRaZiErYa said...

terbaek punye tips~ ehehehe..
kB~ nak durian~ ehehe..lame xmkn..ahaha..

miss nani said...

wah...thank you awak..

Fathiah Hamim said...

hehe memang betul pun semua tips tuhh

Gadis Kecil said...

gadis kecik tinggalkan komen kat sini. hihi jom kb tengok entri terbaru. hee ~

Norani Shuhada Blogspot said...

bermula komen di sini !


nice sharing .. teringin dapat trafik beriban riban :)

tia @ Ini Kisah Tia said...

dulu Tia kejar sangat komen2 ni . tapi sekarang , adeh . dah tak terkejar . banyak pulak . hehe :)

zarul farhana said...

tulisan ktblog saya ok x...apa2 lg ada x yg xkena kt blog saya....tlg komen ckit...

arituarini said...

pk cik kopi dan roti canai je....mk cik tk nak buat tu pk cik g kedai beli..

*apa pk cik jawab ni..kih kih kih

FADZ said...

hahaa..berguna tips nih, boleh try..alang-alang kb da bg tips pasai komen ni, nak tnya camna nak wat komen reply cam dalam blog www.inikisahtia.com tu??comel la..=_=
dan camna nak wat katon dlm entry cam yang kb wat..hehe

Anonymous said...

thanks:D it was good info :))

Akunyer said...

ngeh-ngeh ngeh..dulu risau gak tapi tips yang KB bagi semua Ticer dah wat..n Alhamdulillah...bertubi komen masuk.. baru rasa feel nak berblog.. kuikuikui

syuxer said...

wah makan durian...sedapnya..

tips2 KB tuh memang ada betulnya..itulah yang syuxer amalkan heheh

fa said...

suka baca KB punya tips.. :)

AshaNazal said...

bau durian la...=P
btw,thanks for the tips. =D
agak2 kb dtg komen tak kat blog.=P

semutsengal said...

hahaha..


aku mcm dpt idea lah..

thxs ok..

lisa min said...

psstt durian byk meh la bgi kt hantu durian ni! hehehe..thanx untuk tips awak ni. sy akn cuba ikut =))

BubuBobot said...

Terima kasih untuk entry terbaik ni!

suha said...

sob3..cik suha tak ramai org komen..kena amalkan gak tips neh


neway,tips yg brguna bg newbie cm cik suha (^_^)

p.shbr said...

tips ni sangat membantu saya sokong 100% terhadap point yang dihuraikan*chewah*..thanks ye KB..hehe...

Qaseh Qhaleesh said...

serik dah makan durian .. sorang sebijik .. lepas tu badan panas tokseyh nk ckp la...huhuu

Unknown said...

bergantung juga pada pembaca tu..kalau dia pengomen tegar mcm KB ok le...tapi kalau dia yang jenis silent reader mesti tak komen punya..

anyway memang terbaik le entry ni...

p/s: bak mai sini sikit durian tu..tak rasa lagi tahun ni...

Ash said...

aku nak try komen lah.. tgk ko komen balik tak.. haha!!

anyway, aku sangat jarang2 copy paste dalam post2 aku.. kalau aku nak letak berita yg org dh tau atau blom tau, aku akan pahamkan berita tu dan taip semula ikut pemahaman aku.. :)

maszull said...

slm ziarah....best la dpt info sambil lawat blog awk ni....:)

Yanaa said...

yup..btul2..sy sretuju ngan KB..=D

harrazdani said...

HD rajin tak....tapi 5 tips ni memang terbaik...jika diamalkan pasti mujarab....

Cik Baju Kurung said...

meh pos durian tu kat sini sikit , meh . haha :D

Siti Nadzirah Zakariah said...

ikut contoh no 4. pos kan durian2 tersebut kat umah nad. kompem licin. :)

Alif Haris said...

hehe betul tu cik kotak bulat .. sy sokong :) hehe

sy pn nk cuba tips ni hehe

Rozita a.Halim said...

oh haiii..bagussss lah kB ni aw
hehee i loike! ^^

Azreen Shafila Abdullah said...

sy sokong tips2 dr KB..
sy pom ade pandgn lbh kurang KB..

happy blogwalking :)

ashafanie said...

sebb Kb tlis 'kalau komen, aku akan komen balik' ahak, lbih krg cm tu la, so rmai woo komen entry ni.
sgt stju 5 di ats..hehe..
kalo ade yg xkena on my blog, gthu la KB..hehehe..

my sis pon ade kat ats..weeee

Anyyss Shuhaimi said...

anyyss sokong! hehe

me said...

betol sngat tips tuh. dulu sya letak word verify tu. sekarang da tade.huhu

syiela said...

mmg betul tu,, nak2 yg no 3 mmg xkan komen punyalah...

RHI said...

tips yang memang boleh diguna pakai...tq dear

ainaa said...

bak mai lah durian ckit, haha. poss okayy

aanie said...

tp ada gak yg kita rajin komen kat blog dia..tp dia x dtg pun jenguk kita..huhu...

Unknown said...

bui paling tak suka blog tulisan berpintal2..pening..nak baca pun takder mood..ooopsss..maaflah sesiapa yg pakai tulisan berpintal2 kat sini yer..^_^

anismelon said...

kene amal kan nie..huuuu..nak kasi banyk komen cam kat entry kotak bulat nie..heee

msredcheesecake said...

Kb,
Entry msred mesra pengomen tak? Hheee

Areyoudys said...

as salam..
pakcik tak kisah sangat bab komen2 ni, janji datang baca sudah. niat tetap tak berubah. semangat pakcik tetap tak berubah. tak mengalaha hanya kerana komen tak banyak. komen tu cuma optional je ;)

macma kotkqa bulat la. ad dtang singgah blog pakcik, hai2 je kat shout box. pakcik pun hai2 je la~

haha~




cuba korang bayangkan kalau takde..apa akan jadi?

by : http://fadzli-rt.blogspot.com

Wanie said...

hehe..tengah mempraktikkan tips2 ni..

Cik Amni said...

serius memang rajin kalau dapat praktikkan semua tu dear.. sy memang selalu tak sempat nak buat semua tu.. huhu

Cik Kay Jue said...

tips yang berguna... thanks..>_<

cik izars said...

ok,cuba tinggal komen kat sini..hehehheh:P

najihahfara said...

setuju semua2 tips tu..

myzziema said...

kalau nak dapat banyak komen, kenalah mesra blogger. rajin2 kan komen entry orang, baru lah org datang komen entry kita ;)

❤nur' amalina❤ said...

akan try m'amalkn nya..

Anonymous said...

herm,, bagus ugak entry nie...
saye suker....
he he he...
boleh dijadikan panduan..

so, saya dah komen entry awak....

azeemazain said...

haha~ Like,..thanxx sharing yah =)

Unknown said...

saya suke saya suke

Post a Comment