Tabiat suka membanding

Assalamualaikum...
harini aku nak kongsi lagi cerita yang panjang lebar.. iaitu tentang budaya banding-membanding, Korang tau apa tu banding? banding tu macam perbandingan la.. *er..tak membantu langsung jawapan aku*
Jom baca cerita dari aku lagi..
Nama aku Mail, aku dan Jamal adalah kawan yang rapat sejak sekolah rendah dan kini kitorang dah berada di tingkatan 5, kitorang jugak tinggal bersebelahan rumah je, kiranya keluarga kitorang memang rapat gila.

Satu hari, aku terleka layan blog aku kat rumah sampai lupa nak siapkan kerja sekolah, aktiviti tak berfaedah aku ni ditegur oleh bapak aku.. bapak aku ni garang ok!
" Mail! kau ni asyik main game je, cubalah pergi belajar.. bilalah nak pandai kalau asyik main game je..cuba kau tengok si Jamal tu.. rajin je dia belajar..pandai budak tu!"
"Yela pakkk.." jawab aku dengan nada panjang..dengan kepanasan hati sebab dibandingkan dengan Jamal, aku pun pergilah masuk bilik, belajar.
Selang sejam kemudian..
"Mail,sapu sampah depan rumah ni!"
Bapak aku suruh aku pergi sapu sampah depan rumah pulak tapi aku tangguhkan sebab tengah syok hafal sifir 7.. tiba-tiba terdengar lagi suara bapak aku..
"Mail!! tunggu apa lagi tu? pergilah sapu sampah tu.. berselerak dah depan rumah tu." Jerit bapak aku.
"Kejap lagi Mail sapu pak" Sahut aku dari dalam bilik.

Bila arahannya tak di ikut, bapak aku pun terjah bilik aku dan mula membebel.. *perkataan terjah tu tak menahan kan.hahaha*
"kau ni, kenapa malas sangat? hari minggu ni, aktiflah sikit.. cuba kau tengok si Jamal tu, rajin dia tolong bapak dia kemas rumah, panjat bumbung..ish..macam-macam lagi budak tu buat. Takde malasnya macam kau ni, terperap je dalam bilik!"
Panas telinga aku dengar bapak aku membebel, tahan saja dalam hati.. Takkan nak melawan pulak kan.. tak pasal-pasal jadi anak derhaka..Menyirap seh! sikit-sikit bandingkan aku dengan jamal..Siap kau Jamal! aku belasah kau nanti..




Keesokkannya, aku jumpa Jamal lepas habis sekolah.. dengan hati yang panas, aku keluarkan baju sekolah dari seluar *berlagak gangster*. Aku panggil jamal yang tengah kemas-kemas buku.
" Woi jamal! " aku jerit kuat-kuat tanda marah tau.
" Haa..nak apa? tak payah lah panggil kuat-kuat. aku bukan pekak!" Sergah Jamal pulak.
Dengan muka yang bengis, aku terus duduk depan meja dia..
" Jamal...aku nak mengadu ni dengan kau ni.. hurmmm.. " jawab aku dengan suara penuh syahdu.
"Peh! tadi ganas, sekarang awat macam pondan je?"
" Serius lah wei.. aku nak tanya kau ni, apasal kau rajin sangat belajar? aku tension la.. Pastu, memang bila hari minggu kau jadi rajin ke? siap kemas rumah bagai.. setahu aku..kaulah orang paling malas yang aku pernah kenal.."
" Lah..betul ke kau nak tau kenapa?" Jamal pandang aku pelik..
" Betullah!" aku dah mula hilang sabar..
" Ko ingat aku rajin? Aku jadi macam tu sebab bapak aku tak habis-habis bandingkan aku dengan kau je.. sikit-sikit cakap kau rajin, sikit-sikit cakap kau pandai! menyampah gila aku..dia asyik puji kau je!! Damn~!" jamal jerit macam orang gila..

reaksi aku dalam hati...
"Eh, dia pulak yang macam nak mengamuk.. lahhh... sama-sama kena banding rupanya!"

Tamat~

Kesimpulan, jangan bandingkan anak-anak kita dengan orang lain.. kesian tau kat budak tu, terseksa jiwa dia tau.. malah, boleh menyebabkan tekanan jiwa pada budak tu.. bila dah tekanan jiwa, maka layaklah dia menetap kat tanjung rambutan.. sekian..

P/s : amaran awal...jangan sapa-sapa tanya aku dah ada anak ke tak ye..

33 KOMEN BERKOTAK BULAT:

Izzat Nazmi Saiful Bahri said...

tu la... kurangkan la sikap banding-membanding ni.. terseksa oo jiwa kalau kita ni asyik dibanding2 kan dengan orang lain..

biarlah kita jadi diri sendiri... tak perlu jadi orang lain kan... (^^,)

Noor Anis said...

sy p0m selalu je dibndingkan dgn jiran2 sy,.,,sy akui sy mmg pmls,,,ngeh3

TeAqArH said...

gelak guling2 da tqah bace KB punye entri ni..aduhai...hehehe..^_^
moral-perbandingan ni elok utk kesihatam..^_^

syashafie said...

setuju 100%. sadis ah kalau asyik kena comapre jeq t__t

My Name is Mar said...

Lu pun UPDATE pasal tabiat?? Wa pon sama.. Tapi wa citer pasal tabiat len..
Tapi, memang betul cakap lu..
Wa memang amat menyampah.. Plus rasa nak gantung diri wa kat hanger baju jek bila mak pak wa banding-banding wa dengan orang len..
UNLIKE BERBILLION KALI!

EiZaRaZiErYa said...

ahahah..xleyh blah lah~ cite nie~ but memang ade p0n dalm reality cmnie~ nice entry lah dear~ wink3 >_<

.MiN. said...

ahaha..bapak2 yg suke bndg2 ropenye, slalu mak2 jek, kih3..

zarulfarhana said...

dlu slalu kena bnding gak...

Khairil said...

err....tak mau tanya soalan tu..nak tanya soalan ni...kenapa asyik2 budak lelaki sahaja yang dijadikan watak dalam entry2 yang macam ni?...ambil le pula watak perempuan pula...hehehe...

anyway, memang anak2 akan terkesan apabila dibandingkan dengan orang2 lain especially adik beradik...huhu

(berjaya menahan diri dari tanya soalan pasal anak dan burger..hehe)

Gadis Kecil said...

setiap org ada kelebihan sendiri. maka kita harus bangga dgn diri kita sendiri tapi jangan sampai lupe diri.kan kan!

bagus entri ni :)

Leysa JL said...

btol2,sy pun x suka kena banding2..haha

Andrik McVean said...

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

saiazuan said...

hurm.. lain orng len cra dia menidik anak.. mungkin ni slah stu cara nk membesarkan anak dia.. n trpulang kt anak tu nk trima or not.. tp ngan budak2 skrng yg suka rebel, rsanya dah tak berguna cara tu.. :)

dah tengok transformers 3? movie review!!! http://eleventx.blogspot.com/2011/06/movie-review-transformers-dark-of-moon.html

syaz@rozelt said...

setujuuu..x suka jugak dibanding2 kan..klu kena banding2 tros x de mood nak denga nasehat..hehe

p/s: kb thanks taw promote blog rozelt..serius penat bls kunjungan orang..hehe

syira said...

Itulah kan. dah memang pesyen ibu bapa sekarang suka membandingkan.
sebenarnya, banyak lagi cara lain yang kita boleh gunakan untuk ajar anak.

nasib la ibu bapa syira bukan jenis cmtu..hehe

suha said...

dah ade anak ke lom?eh tertanye lak (^_^)


bila kite terlalu membandingkan,xkan nmpk kelebihn anak..

Siti Arfah said...

Nice entri .^^ Mmg xbgus lgsg banding2 neh . Stiap org ada klebihan dan kkurangan trsendri . Then no one is perfect. :)

bungaitucantik said...

haha..like3...mak aku memg suke banding2 kan aku dgn org len sbb tu r aku rajen skrang..muahaha

fa said...

hee.. mcm da satu tradisi dgr pasal banding memanding ni an~
sabar je la~ ;D

Asha said...

1st sekali nak gelak dulu. hahaha. lawak2. pastu nak tny kb ni dah jadi mak org blum? hehe.

miss keila said...

sedih kalau kena banding2 kan...kalau result exam..perghhh lagi kecewa,,,

Syuxer said...

KB dah cam fadhilah kamsah dah neh..:)

hehe betul tuh jangan siksa jiwa anak2 kecik..jangan bandingkan nanti dorang rasa diperkecilkan kemampuan..:)

ArulchelseA said...

basikal pk cik selalu kena banding ngan kereta jiran pk cik..pk cik rilex je...kih kih kih

Cik Baju Kurung said...

ooh . mngalami nsib yg sme sprti sy :)

harrazdani said...

KB dah macam fadhilah kam tu mie...ada masalah kam tu mie...hidup kalau tak berbanding2 akan sentiasa ditakuk lama...kadang2 perbandingan itu membuatkan kita lebih bersemangat...;)

mrs.asrafovic said...

huhu..

naseb la x pnh dbndingkn2....

tp ye r spe yg suke nk dbndngkan2 kn3???

entry ni pnjg ke ape ke..
at last dpt gak bce smpai abes...

yeaaaa.....aq mmg suke mmbace..
nk tnye..tp naseb da bg amaran jgn tnye soalan 2..HAHHAA~~

fly lg~~~~ :)

kotak bulat said...

@harrazdani hahaha..ni fadhilah kotak bulat.. lain caranya..hehehe

kokser kokdam said...

kalo nk banding kan blog ambo ngan blog kamoo, tersangat lah jauh beza darjat nye..

=D

Wanie said...

haha..nasib mak bapak sy jenis tak banding2 ni..kalau ak tensen o..

alif haris said...

hahahah .. alhmdllah sy punya ibu bapa yg baik tak banding2 ankye ni dgn ank orag lain :)

Hasnita Hassan said...

hahahaha kelakar betuii

awinfaizny91 said...

mula2 nak gelak dulu..hahhahahahahahahahhahahahhahahaah,hampa dah kena kencing ngan bapak2 hanpa...pdn muka,tp ada 1 soalan yg dok pikiaq2 nih...adakah jamal tuh merujuk kepada jamal abdillah???

p/s:pace yaw!!! ahhaha

Amiirah Cassan said...

isk , ni yang tak syok ni, tak moh la banding2 , pfffft ~!

Post a Comment