WAJIB KE REPLY SEMUA KOMEN?? | SEGMEN CIKGU WAN

Assalamualaikum dan selamat malam..
Izinkan saya memulakan bicara, saya ingin menyentuh kepada isi utama iaitu WAJIB KE REPLY SEMUA KOMEN atau dalam bahasa baku melayu membawa maksud perlukah seseorang membalas setiap komen yang diterima?
ok, tak nak guna ayat skema..
Jawapan aku pada soalan wajib reply ke semua komen ialah tak wajib.
Aku akan terangkan sebab pemilihan jawapan aku..
Pada mula ada blog aku hanya dapat tak sampai 10 komen untuk satu entri dan aku akan balas setiap komen walaupun dengan tulis "hahaha". Bayangkan 10 komen dari korang, aku akan balas 10 jugak komen jadi entri aku akan nampak macam ada 20 komen sedangkan yang setengah darinya aku yang komen. Aku rasa itu juga salah satu sebab sesetengah blogger membalas semua komen pada entri mereka sendiri. Untuk menampakkan entri mereka banyak komen. Betul?

Bila ada blogger yang mengajukan pertanyaan pada aku tentang sesuatu kemusykilan yang berkaitan dengan entri aku, aku akan balas terus padanya.
Persoalan disini.. bukankah aku boleh balas jawapan di komen aku sendiri sebab sekiranya orang tu bertanyakan soalan, pasti dia akan datang membaca semula.
Jawapan aku pada persoalan ini,
aku sering bertanyakan soalan pada entri blogger lain tapi adalah 90% aku akan lupa tentang soalan tu atau pun aku lupa blog mana yang aku bertanya. Jadi aku akan hargai sekiranya tuan blog berkunjung sekejap ke blog aku untuk memberi jawapan secara terus kepada aku.

Adakah blogger yang tidak membalas komen bererti mereka tak membaca komen yang diberi?
bagi aku setiap blogger pasti akan membaca setiap komen yang diterima kerana itu merupakan tindakbalas pembaca tentang apa yang ditulis. Tak perlu lihat jauh, lihat dalam diri korang sendiri. Korang baca tak semua komen yang korang dapat?

Aku jugak tak dapat balas kesemua komen kalau aku tak punya banyak masa jadi aku akan utamakan komen yang benar-benar memerlukan jawapan dari aku. Bukan semua blogger mengadap blog 24jam, lagi-lagi untuk mereka yang sibuk dengan tanggungjawab lain. Jadi jangan berkecil hati sekiranya aku tak dapat balas setiap komen ye..

jadi aku simpulkan, kita tak wajib balas semua komen tapi adalah digalakkan kita membalas kunjungan orang yang meninggalkan komen..




p/s : selama ni aku hanya jadi silent reader cikgu wan, hari ni aku kongsikan pendapat.. hehehe

30 KOMEN BERKOTAK BULAT:

Unknown said...

hahaa kb pun join juga.hmm jom tengok search google kb saje je suka2 entah2 kb atas bro hahaa D..^_^

EiZaRaZiErYa said...

yeaa~ terbaek~!!!
▂ ▃ ▅ ▆ 100%
─▀██▀───▀██▀─▀██──██─▀██▀▀ ▀─
──██─────██───██▄█▀───██▄█───
──██─────██───██▀█▄───██▀█───
─▄██▄▄█─▄██▄─▄██──██─▄██▄▄ ▄ entry nie~ ngee =D

Norani Shuhada Blogspot said...

tak wajib tak wajib !
gud lurk kb :)

Anis Adila Aris said...

setuju dengan pendapat ni :)
lagi2 tentang lupa apa yang ditanya ..

Aisyohh said...

SETUJU 100 PERATUS ! ainaa pon tak reply komen tiap org. lately nie jerk reply sebab takut org kecik hati. actually bile kte reply pon, bukan org tu tawu. buang mase jerk

Anonymous said...

huu betui tu xajib^^

ninie_azriena said...

kalau join segmen, ninie balas kat blog org tu..
kalau entry, ninie balas kat kotak komen ninie =)

Unknown said...

akak tak pandai nak karang2 ayat..
kalau dia tutup esok sebelum jam 12 akak join la..;P

wan_cikgumuzik said...

YAAUUWWWW..!! hujahan yang sangat meanrik..!! suka cara penulisan KB ok.. kita tggu dan lihat apa kata blogger yang lain...

thanks join segmen cikgu... saya sangat hargainga..!! bersama2 lah kita berkongsi ilmu yerr.. harap bermenafaat utk semua...

me said...

LIKE sejuta ! :D

K said...

kero buat dua-dua, balas komen, reply jejak XD

Wanie said...

terbaiklah jawapan KB ni..
wanie sokong je 100%..hehe

kite tak komen balik bukan bermaksud kite tak bace komen diorang..sebab tu gunenye moderate komen dekat setiap entry..

HanTu-ToMYam said...

buat kajian ke..hehehe

Unknown said...

KB sebenar ya memang betul semua komen x wajib djwb..kalo aku,aku hanya jwb bila komen berbentuk soalan n kalo komen2 lain ekut jenis entry lo..hehe...tp pape pun itu terpulang pd tuan blog nak jwb ke x..hehe...

alepridz said...

KB...

jom exchange banner... aku dah ambik banner ko...

tgk url ni...
http://www.alepridz.com/2011/07/exchange-banner-dengan-alepridz.html

aamalinaazman said...

wooo
saya sokong jawapan KB!
heeee
>____<

Aisyah Aina said...

betul..memang tak wajib pon...siapa rajin reply la kan :D

mohdhazlan Dreadlock said...

setuju ...

xwajib tapi harus je ..hehehe

gudluck buddies

excellence!

Rean said...

andai itu membuat mereka happy :)

Unknown said...

blog org da femes mmg xpe r..tp blog yg x femes neh mmg wat cmtuh r..ye tak..uhuk..

Sarah Mnasir said...

haha.. btol.. wjib blas kunjungan orang 2..

Unknown said...

sama macam ayie..ayie kalo bila rase perlu akan balas @ orng itu muskil dgn entry ayie..ayie akan balas..

Unknown said...

terbaik hujah dari KB ni....tapi bagi saya better kita pakai komen yang bila kita reply dia akan emel dekat pengomen kita....baru dia tahu bahawa komne dia sudah dibalas...

Lissa Supplement Shaklee said...

setuju...sesangat

Unknown said...

wah bgosnye poin kb..setujuuu..hihi

Mr.Superman said...

betul3...x pyh bls kt komen kita pun xpe..bkn nyemak je byk2.elok la kita bls kt blog org yg drop komen tu.so kt ctu nti ada la sesi bls membalas. :)


kesian depa,..xkn nk komen blog kita je kn.otai sgt ke =='

Mr.Superman said...

betul3...x pyh bls kt komen kita pun xpe..bkn nyemak je byk2.elok la kita bls kt blog org yg drop komen tu.so kt ctu nti ada la sesi bls membalas. :)


kesian depa,..xkn nk komen blog kita je kn.otai sgt ke =='

Unknown said...

btl2.. xsemestinya x reply komen x brmaksud xbca.. sbg bloggr msti da trtanam sifat menghargai evry visit n comment ;)

http://eleventx.blogspot.com/2011/07/wajib-ke-reply-semua-komen.html

Anonymous said...

search engine ranking tool learn seo backlink service get backlinks

Anonymous said...

setuju sesanggaaatttt..........

Post a Comment